Najważniejszym priorytetem w leczeniu stomatologicznym jest ochrona własnych zębów. W tym celu jednym ze sposobów jest leczenie kanałowe.

Leczenie kanałowe jest wykonywane z powodu  zainfekowania miazgi zęba przez bakterie znajdujące się w ubytkach próchnicowych. Zapalenie miazgi w pierwszej fazie jest możliwe do wyleczenia i przejawia się tzw. ćmieniem zęba, następnie ząb zaczyna się robić coraz bardziej wrażliwy na bodźce zewnętrzne – np. na zmiany temperatur lub słodkie posiłki.

Na czym polega leczenie kanałowe (endodontia)?

Leczenie endodontyczne, zwane także leczeniem kanałowym, to proces usunięcia miazgi zęba zepsutego, uszkodzonego lub zakażonego, sterylizacja zęba i zamknięcie go plombą. Miazga jest tkanką miękką znajdującą się wewnątrz kanału korzeniowego i jej jedynym zadaniem u dorosłych jest pełnienie funkcji czuciowych, takich jak odczuwanie ciepła i zimna.

Jeśli zakażona lub martwa miazga nie jest leczona, w korzeniu zęba i kości szczęki może gromadzić się ropień. Narastający ropień może zniszczyć kość otaczającą ząb i spowodować ból. Przyczynami uszkodzenia miazgi są:

• Pęknięcie zęba.
  • Postępująca, pogłębiająca się próchnica.
  • Uszkodzenie zęba na skutek uderzeń.
  • Nieleczona choroba dziąseł.
  • Uszkodzenia zębów na skutek zgrzytania i żucia.
  • Postępujące siniaki pod wypełnieniami lub licówkami powstałymi na skutek nieprawidłowych zabiegów.
Objawy świadczące o konieczności leczenia kanałowego

Niektóre z objawy świadczących o konieczności wykonania leczenia kanałowego:

• Stała nadwrażliwość zębów na ciepło i zimno.
  • Ból podczas żucia lub gryzienia.
  • Silny ból zęba.
  • Obrzęk w okolicy twarzy i szyi.
  • Blizny na dziąsłach przypominające pryszcze.
  • Obrzęk dziąseł.
  • Na dziąsłach zaobserwowano ciemne wzory.
  • Widoczne pęknięcia na powierzchni zębów.
  • Głęboka próchnica zębów.
Jak przebiega leczenie kanałowe?

Leczenie kanałowe to metoda leczenia, która może trwać od jednej do kilku sesji, w zależności od stanu uszkodzonego zęba. Chociaż procedura leczenia kanałowego różni się w zależności od aktualnego stanu leczonego zęba, zazwyczaj wykonuje się następujące kroki:

• W pierwszej kolejności wykonuje się zdjęcie RTG zęba, lekarz stomatolog bada strukturę korzenia zęba, objawy infekcji, ocenia stopień uszkodzenia zęba i kwalifikuje na leczenie kanałowe.
  • Jeżeli istniejące uszkodzenia miazgi zęba są nadmierne, rozpoczyna się leczenie kanałowe.
  • Miazga zęba jest dokładnie usuwana i ustalany jest czas leczenia.
  • Kanały korzeniowe są opracowywane i sterylizowane przez dentystę.
  • Po skutecznym leczeniu kanał zostaje wypełniony trwałym materiałem, co zapobiega zanieczyszczeniu kanałów.
  • Wypełnianie odbywa się przy użyciu pasty dentystycznej i substancji na bazie gumy zwanej gutaperką. Dzięki temu procesowi zapobiega się ewentualnemu wyciekowi do kanału korzeniowego z zewnątrz.